Kenapa kucing suka menjilatiku? Para pencinta kucing pasti tahu bahwa alasan kucing menjilati tuannya adalah karena sayang. Sebenarnya ada banyak alasan mengapa kucing menjilati tuannya. Terlalu sering menjilat bahkan menjadi pertanda ada masalah kesehatan. Ini lima alasan kucing suka menjilati tuannya.

1. Menandai wilayah

Kucing menggunakan feromon untuk menandai wilayah mereka. Tapi, umumnya pencinta kucing hanya tahu kucing menandai wilayah dengan air seninya, padahal feromon juga bisa berasal dari liur kucing. Menjilat dan menggesekkan kepalanya pada kita pertanda kucing sedang mengklaim kita sebagai properti atau wilayah mereka. Dengan perilaku ini kucing ingin memberi tahu kita bahwa kita sangat penting untuk mereka dan mereka ingin kucing lain tahu itu. Kalau kita memperhatikan, terkadang kucing asing seolah malu dan menjaga jarak dari kita, itu bisa jadi pertanda karena mereka tahu kita milik kucing lain dari aromanya.

2. Pertanda kasih sayang

Kita menunjukkan kasih sayang pada kucing dengan membelainya. Tapi, kucing menunjukkan kasih sayang dengan menjilati kita. Terutama anak kucing, mereka menjilat sebagai cara untuk melepas kegugupan ketika manusia memeluk mereka. Kalau kucing kita suka menjilati kita, bisa jadi mereka ingin kita membalas kasih sayangnya.

3. Pertanda stres

Sebagian kucing suka menjilat secara kompulsif karena stres. Kucing yang menjilat tubuhnya sampai botak sering kali merupakan upayanya untuk membuat dirinya lebih tenang.

4. Merasa kesepian

Bisa jadi kucing suka menjilati kita karena ia merasa kesepian. Grooming adalah salah satu aktivitas sosial bagi kucing. Menjilati satu sama lain adalah salah satu cara mereka membangun hubungan. Saat kucing atau anak kucing mulai merasa kesepian, mereka akan mencoba untuk meng-grooming dirinya dan bermain. Nah, kalau kita kerap pergi keluar dan meninggalkannya sendiri, lalu kucing tiba-tiba jadi suka menjilati kita, bisa jadi ia membutuhkan perhatian kita. Berikan elusan, belaian, dan sesekali sikat bulu kucing untuk memberikannya rasa nyaman.

5. Menganggap sebagai keluarga

Bagi pemilik kucing sudah bukan hal aneh kalau kucing meninggalkan bangkai burung, tikus atau serangga di depan pintu rumah atau bahkan membawa langsung ke hadapan kita. Maksud mereka untuk mengajarkan anggota keluarganya berburu. Ya, anggota keluarga. Bisa dibilang kucing menganggap kita anggota keluarga. Enggak hanya itu, menjilati kita juga salah satu pertanda kucing menganggap kita anggota keluarga. Perilaku ini terutama kerap ditunjukkan oleh kucing betina sebaga bentuk kasih sayang induk pada anaknya. Jadi, kalau kucing menjilati kita, itu berarti mereka sedang mengajari kita meng-grooming.

Data medis di-review oleh drh. Nanda Rizki Ariani

****************************

#JANGANABAIKAN #JANGANABAIKAN #JANGANABAIKAN

JANGAN KELUAR DULU. ADA PENGUNGUMAN PENTING KAT BAWAH NI!!!
.
ARGHHHH !!!!!! STRESS GILA !!!!! AKU STRESS !!!!
.
KHAS BUAT ANDA YANG DAH CUBA MACAM-MACAM SUPPLEMENT TAPI TAK MENJADI!
.
Eh korang,mana nk dapat Produk murah dan jimat super ohsem!!
.
Tiada kesan sampingan dan sesuai utk semua 🙋🙋
Komfem puas hati👍🏻👍🏻
.
Produk apa tu???
.
Pastilah QALLISTA SIGNATURE !!!
.
Apa yang boleh anda dapat dari QALLISTA SIGNATURE
1) Memutihkan & Mencerahkan satu badan
2) Melembutkan kulit Badan secara keseluruhan
3) Memutihkan muka dalam masa SEAWAL 4-7 Hari sahaja
4) Menghilangkan & memudarkan Jerawat
5) Menghilangkan & memudarkan Jeragat
6) Menghilangkan & memudarkan parut degil dan lama
7) Membuatkan anda sangat menyesal kerana tidak ambil dari dulu lagi
8) Membuat kawan2 anda puji anda semakin putih
9) Membuat anda bangga dengan diri anda
.
.
QALLISTA SIGNATURE sangat hebat kerana
=> Mengunakan BAHAN SEMULAJADI 100%
=> Mengatifkan Colagen dalam badan dalam masa 2jam selepas makan
=> Mengunakan bahan aktif gluta original 100%

Kemam sahaja uolss!! Sangat berkesan untuk merawat masalah JERAGAT, Jerawat & Kulit Kusam seawal 4-7hari shja!
.
Jangan risau, QS ni selamat digunakan. Diluluskan KKM.
.
Kalau beli banyak makin jimat sebab banyk free ! Wah ni serius memang MURAH SANGAT-SANGAT!!❤Order sekarang gerenti nanti anda mampu tersenyum!
.
Masih ragu-ragu? Jangan risau, untuk maklumat lanjut anda boleh KLIK link dibawah untuk bertanya lebih lagi dengan wakil syarikat kami 🙂

>KLIK DISINI<<

#KalauTaknakCantikJanganCubaNakBeli #KalauDahCantikJanganLupaShareDekatOrang