Sebenarnya sakit anak tekak ataupun bengkak tonsil boleh terjadi pada sesiapa saja. Kebiasaanya kita dengar orang tua-tua cakap “mesti badan anak kurang minum air, tu yang jadi bengkak.” Kononnya nak menunjukkan yang dalaman badan kita panas hingga tonsil boleh membengkak. Jadi sebelum tonsil makin parah, mak-mak boleh cegah dan rawat dengan 6 Cara ini…

“Bonda… kakak sejuk.” “Eh, demam lagi ke budak ni, kan dah 5 hari. Risau pula bila dah lama-lama camni! Cuba nganga, nak tengok tekak sikit.”

Seperti mendengar arahan seorang cikgu, laju si kakak buka mulut sambil matanya mengalirkan laju air mata di pipi gebunya.

“Laaaa… tonsil bengkak balik lah Kak! Hmmm… tak apa lah, hari ni Bonda jaga kakak ya. Jangan sedih, kakak kena kuat dan lawan!”

Itulah pengorbanan seorang ibu, hal kerja terus letak belakang dulu. Bukan nak lepas tangan komitmen kerja tapi soal anak-anak ni satu pinjaman dari Allah, kenalah usaha lebih jaga anak.

Mulut terus terkumat-kamit bacakan ayat-ayat suci al-Quran. Ya, ubat bagai pun dah bagi, jadi kenalah minta pada Allah. Mohon agar rezeki sudut kesihatan anak makin tebal.

Macam Mana Tonsil Boleh Wujud

Sebenarnya sakit anak tekak atau bengkak tonsil boleh terjadi pada sesiapa saja. Tak kiralah kanak-kanak ataupun yang dewasa.

Kebiasaanya kita dengar orang tua-tua cakap “mesti badan anak kurang minum air, tu yang jadi bengkak.”

Kononnya nak menunjukkan yang dalaman badan kita panas hingga tonsil boleh membengkak.

Tonsil sebenarnya adalah sebahagian sistem pertahanan badan kita. Tonsil bertindak untuk menghalang bakteria yang cuba masuk melalui saluran penafasan kita.

Tonsil hanya bertindak pada peringkat tahun pertama kita lahir sahaja. Selepas itu, limfa akan ambil peranan untuk menapis semua bakteria yang cuba masuk.

Apabila tonsil dijangkiti kuman ataupun bakteria (sejenis bakteria streptococcus) yang dipanggil tonsillitis, ia akan membengkak dan menyebabkan kita sakit dan susah untuk menelan makanan. Ini boleh membawa kepada demam-demam, batuk, pening dan muntah-muntah.

Lebih teruk, bengkak tonsil ini akan menyempitkan saluran penafasan kita dan akan menyebabkan nafas berbau.

Bengkak tonsil akan surut secara semulajadi tetapi dengan pengambilan antibiotik akan mempercepat proses penyembuhan. Tonsil akan bengkak berulang kali jika sistem pertahanan badan lemah kerana jangkitan kuman.

Dan sebenarnya ada kes yang kritikal apabila tonsil membengkak hingga teruk dan jangkitan kuman merebak ke organ dalaman penting iaitu ke bahagian jantung dan buah pinggang.

6 Cara Mudah Untuk Hilang Bengkak Tonsil


1. Makan aiskrim vanilla

Cara ini paling mudah dan senang. Tambahan mudah untuk pujuk anak-anak yang memang susah nak makan ubat. Beli aiskrim perisa vanilla (kalau boleh yang dalam bekas, bukan yang stick). Elak ambil aiskrim yang perisa coklat atau strawberi.

 

 

Memang boleh surut bengkak tonsil. Ini pengalaman diri sendiri.


2. Berkumur dengan air garam

Kalau anak dah boleh berkumur, anda boleh cuba cara ini. Ini bertujuan untuk matikan kuman-kuman yang ada di sekitar tonsil.

 

 

Garam dibancuh dengan air suam dan kemudian sila berkumur. Jangan sampai tertelan pula ya. Lakukan berulang kali hingga tekak rasa lebih selesa.


3. Rawat dengan vitamin untuk bengkak tonsil (kuatkan sistem imunisasi)

 

 

Untuk mereka yang berulang kali tonsil membengkak, ini menunjukkan jangkitan kuman menyebabkan sistem pertahanan badan lemah. Cadangan terbaik untuk rawat bengkak tonsil dan hilangkannya boleh ambil Scotts Emulsion atau Nutriferon. Kalau boleh sediakan di rumah, ya. Senang, bila anak sakit, terus bagi!

4. Air lemon + madu

Boleh bagi anak minum air lemon suam campur madu, dan tolong elakkan anak minum milo buat sementara. Ciri-ciri anti-bakteria yang terdapat pada lemon boleh membantu melegakan sakit tekak.

 

 

Jus lemon juga boleh membantu mengurangkan mukus atau lendir dan kahak yang terhasil dalam badan. Jika diserang sakit tekak, selesema atau batuk berkahak, perbanyakkan minum air lemon yang dicampur dengan madu sedikit demi sedikit sepanjang hari.

5. Jangan bagi makan pedas

 

 

Haaa… ini larangan keras untuk pesakit tonsil! Makin pedas, makin bengkaklah tonsil anak tu. Mak-mak boleh sediakn sup dan masukkan bawang putih. Ini bagus nak lawan bakteria di tekak anak.

6. Elak ais

Mungkin ada yang suka makan kedai, jadi beringatlah sebab sesetengah kedai guna ais yang tidak dimasak. Ini pun boleh buat bakteria membiak di kawasan tonsil.

 

 

Tonsil bengkak biasanya hanya diberikan antibiotik untuk lawan bakteria. Jadi bila doktor sarankan anak anda makan antibiotik, sila habiskan.

Kalau tak, tonsil akan datang balik. Tetapi untuk tonsilitis yang serius sehingga makan ubat apa pun tak jalan, biasanya doktor akan mencadangkan tonsil dibuang.

Moga artikel ini bantu kaum mak-mak untuk rawat dan cegah dari peringkat awal bila anak demam sebab tonsil bengkak.

Sumber : Mingguan Wanita via SinarHariani

*************************

‘KALAU KULIT #CERAH#GEBU#FLAWLESS & #LICIN MACAM RETIS KOREA CONFIRM SHUBEN TAK CARI LAIN, XDE LAGI SHUBEN DUK COMPARE2 AWAK NGN PPUAN CUN LAIN DAH LEPAS NI”
.
.
“Jom lihat details & testimonial #QALLISTASIGNATURE boley bantu cerahkan kulit awak awak semua.Aip aip bukan clorox tau tapi ni betul betul SUPPLEMENT dengan 1000% BAHAN SEMULAJADI.
.So selamat di gunakan seisi keluarga yunk.
.
#QALLISTASIGNATURE adalah SUPPLEMENT TERBAIK hasil gabungan pelbagai bahan aktif yg semulajadi utk kecantikan kulit dari dalam yang diimport khas dari Eropah..Campuran berries yang lazat dan sedap sekali membuatkan pencinta #QallistaSignature tidak akan skip2 amalkan Qallista Signature setiap hari.Selama 2 tahun #QallistaSignature dipasaran, blum ada 1 pun complain yg mengatakan #QallistaSignature ni tak sedap, hebat bukan?…..#QallistaSignature sesuai untuk mereka yang mempunyai masalah kulit :
.
.
🌹Kulit Gelap
🌹Sunburn
🌹Berjerawat
🌹Jeragat
🌹Parut
🌹Kusam dan kering
🌹Ketiak yang gelap
🌹Celah kelangkang
🌹Strechmark
.
Cara penggunaan mudah saje yunk hanya kemam 1sudu pagi dan 1 sudu malam semasa perut kosong.simple kan?
.
Aippp….aippp ..Nak lebih details boleh FOLLOW Instagram @QallistaSignature atau Page Mereka Qallista Signature Malaysia
.
Xyah risau dengan #QallistaSignature sebab produk ni diiktiraf KKM dan ada sijil HALAL dari JAKIM..
Dapatkan dengan harga promosi combo jimat sekarang..

Dapatkan Qallista Signature hari ini dengan klik DISINI